Harjoittelu alkanut, joten tuntuu taas siltä, että ei ole jaksanut muuta kuin keskittyä harjoitteluun. Olen saanut siis omantunnontuskia, koska en jaksa tehdä näitä lukion itseopiskeluhommia. Burnout on siis otollinen, kun ajattelee minun suhtautumistani näihin projekteihin.

Minulle tulee aina sellaisia motivaatiopiikkejä. Ne voi tulla ihan pienistä ajatuksista. Käyn mukana lääkärin vastaanotolla ja katselen, kuinka mielenkiintoista on tehdä sitä mitä lääkäri ikinä tekeekään. Se mitä th tekee työssään ei mielestäni ole niin mielenkiintoista.  Jos en pääse lääketieteelliseen niin toinen asia, mikä minua kiinnostaa on neurobiologia ja fysiologia ja en edes tarkalleen ottaen tiedä mitä tämä tyyppi tekisi työkseen.

"FYSIOLOGIA JA NEUROTIEDE

Fysiologian ja neurotieteen pääaineen alaan kuuluvat (1) neurobiologia, (2) kehitys- ja lisääntymisbiologia sekä (3) yleinen ja ekologinen fysiologia.

Fysiologia käsittää sekä molekyyli-, solu-, kudos-, elin että eliötason prosessit. Fysiologian keskeisenä tavoitteena on selvittää, millä tavoin näiden eri organisaatiotasojen prosessit, molekyyli- ja solubiologisten mekanismien kautta, ohjaavat yksilön kehitystä, elintoimintoja, ja vuorovaikutuksia ympäristön kanssa.

Fysiologi hyödyntää evoluution tuottamaa eliökunnan rikkautta valitessaan sopivaa tutkimuskohdetta (ns. tutkimusmallia) kokeelliseen työhön.

Ekologisessa fysiologiassa tärkeitä kysymyksiä ovat, miten eri eläinlajit ja -ryhmät ovat sopeutuneet ympäristöönsä, mitkä tekijät määräävät sopeutuvuuden rajat ja missä määrin evoluution tuottamat ratkaisut ovat yleispäteviä. Lajien välinen vertaileva fysiologia muodostaa ekofysiologian ytimen, ja se myös syventää näkemystämme ihmisen fysiologiasta ja sen evolutiivisesta taustasta." Helsingin yliopisto

 

Tai

"Eläintiede

Eläintiede on laaja tieteenala, joka voidaan jakaa moniin erikoisaloihin. Esimerkiksi eläinsystematiikka käsittelee eläinten luokittelua, eläinmaantiede levinneisyyttä, eläinekologia lajien ja populaatioiden riippuvuussuhteita tosistaan ja ympäristöstään, ja eläinfysiologia elintoimintoja. Tieteenala voidaan luokitella myös tutkimuskohteena olevan eläinryhmän perusteella, esimerkkeinä entomologia (hyönteis-tutkimus) ja ornitologia (lintututkimus). Eläintieteilijä operoi sekä suoraan luonnosta saatavilla että kokeellisin järjestelyin saaduilla havainnoilla, jolloin tutkimustyö voi olla kenttä- ja/tai laboratorio-työskentelyä. Ekologi saa tutkimusaineistonsa usein kenttä havainnoista ja -kokeista, ja täydentää havaintoja laboratoriokokein. Fysiologi tekee kokeellista tutkimustyötä useimmiten laboratoriossa, mutta voi suorittaa mittauksia myös maastossa. Fysiologin työhön kuuluu myös biokemiallisia ja fysikaalisia menetelmiä.

Eläintieteellisistä tutkimuksista saadun tiedon sovellutuskohteita ovat mm. uhanalaisten lajien suojelu, riistanhoito, lääketiede, kalatalous, tuhoeläintiede, limnologia ja ympäristönsuojelu.

Eläintiedettä pääaineena lukeneet ovat sijoittuneet työelämässä pääosin koulutuksen ja tutkimuksen toimialoille sekä maatalouden ja kala- ja riistatalouden aloille." Oulun yliopisto

Käytännössä siis biologia on se, mikä myös kiinnostaa. Tosin työllisyysmahdollisuudet on aika ikävät. Opettajan hommat ei kiinnosta pätkääkään. Vallitseva ajatus olisi "V***** miksi nää ei ymmärrä!" ja syy ei löytyisi ainakaan minusta ;) tutkijan työ kyllä. Kenttä- labratyö, jossa olisi vaihtelevuutta ja oivaltavuutta sisältönä. Mutta lääketiede on sitten kuitenkin se, mihin panostan, koska se nousee aina pinnalle tein mitä tahansa. On ollut jo monta vuotta. Pitäisi vain saada tämä lukiosysteemi päätökseen, jotta pääsisi asiaan!

Kun mietin aikoinani th:n koulutukseen lähtemistä ajattelin, että harmi jos minun motivaatiotani ei huomata pääsykokeissa, koska koin että olen erittäin kiinnostunut hoitotyöstä. No hitto vie, mihin tämä motivaatio on nyt kadonnut. Koulutusko sen imaisi?