Hoh....

Se vetää tuo sairaanhoitajan duuni tällä viikolla minut niin kireälle, ettei jaksa miettiäkään mitään fysiikkaa, kemiaa, matikkaa. Päivä venyi tänään 1½ h pidemmäksi, mutta onneks oli koko päivä touhua täynä. Tuskasempaa on se, että pyörittelee peukaloita ja odottaa jotain kellonaikaa, että saa tehdäki jotain.

Minä oon pohtinu, mikä mulla siinä lääkärin ammatissa niin viehättää. Sehän on oikeasti aika työläs ammatti. Päivystämisputket venyy, vastuu on ihmishengistä, taustalla oleva tukiverkko voi olla olematonkin. Saat risua ehkä enemmän kuin ruusua. Se pelkkä arvostus, joka suomalaisessa yhteiskunnassa lääkäreitä kohtaan on, ei riitä minua vetämään pitkään opiskeluputkeen. Helpomminkin saa arvostusta. Palkkahan on toki ihan ok, mutta mutta. Sekään ei välttämättä virassa olevalla ole mikään nii huima, että sairaanhoitajan pelkän palkan takia kannattaa hakeutua lääkikseen.

No mikäs se ois, se vetovoima? Minulla on halua olla jonkun alueen erityisosaaja. Toki terveydenhoitajanakin tällaiseen pystyisi, mutta minua kiinnostaa hyvin voimakkaasti ihmiskeho ja sen sairaudet. Terveydenhoitajan  (tai sairaanhoitajankin) erityisosaaminen on hoitotyön (hoitotieteenkin) alalla ja se heittää jonkin verran ohi siitä minun intohimosta. Lisäksi olen huomannut ilokseni, että kaikkein mieluisinta on minulla sairaanhoitajan työssä se, kun pyritään tekemään hoitotyön diagnoosia, jolla arvioidaan siis käytännössä sitä, tarvitaanko lääkärin arviota. On mielenkiintoista saada kokoajan uutta tietoa ja päästä myös käyttämään olemassaolevia tietojaan potilaan hyväksi. Olen tässä vaiheessa työuraani vielä hyvin varovainen, joten käytännössä varmistan aina oman päätelmäni kokeneemmalla hoitajalla. Saan itsevarmuutta näin ja pystyn itsenäisesti jatkossa hoitamaan samankaltaisia tapahtumia.

Mitä muuta voisi ajatella olevan se vetovoima. Ihmisiä pääsen kohtaamaan terveydenhoitajan työssäkin, enemmänkin kuin lääkärin työssä ja ehkä myös pienemmällä paineella. Erityisalana gynekologia on se, joka minua eniten kiinnostaa. Olisin myös jossain vaiheessa halunnut lukea kätilöksi, mutta jostain syystä se ei enää ole niin päällä haaveissani. Ehkä tämä lääkärihaave on sen kaatanut joltakin osin nurin. Muita eritkoistumisalueita, jotka kiinnostaa niin ovat yleislääketiede, päivystyslääketiede, sisätaudit sekä ehkä myös anestesiologia. Vähiten kiinnostavia osa-alueita ovat kirurgia, geriatria ja pediatria. Kirurgia on fyysisesti hyvin raskasta, seisoa nyt tuntikausia ja näprätä kuumissa vehkeissä sisuskaluja. Joillakin siihen on varmasti suuri kipinä, mutta mulla ei salissa kiinnostanut pätkääkään kyseinen homma. Valitettavasti gynekologia sisältää suurimmilta osin kirurgiaa, että se ehkä on ristiriitaisinta.