Heipä hei

Blogin aiheeni. Pyrkimys lääketieteelliseen!
Mikäs siinä on ihmeellistä. Se, että olen todella epävarma matemaattisista taidoistani, fysiikan ja kemia osaamisestani. Olen myös käynyt ammattikoulun ja lukion oppimääriä luonnontieteistä ei ole minulla takana ollenkaan. ELI matka on ilmeisen vaikea! Yläasteen fysiikan, kemian ja matematiikan tunneista on ihan kivat 10v. aikaa. Ja niissäkin olin seiskan oppilas. MUTTA minulla on suunnitelma. Se, että onko se totaalista ajanhukkaa en oikein osaa sanoa. Sen näkee. Ainakin  minulla on ollut tähän asti ihan kivaa toteuttaessani sitä. Opiskelen tällä hetkellä amkissa th:ksi. Vuosi on vielä jäljellä. Teen myös sairaanhoitajan töitä tällä hetkellä, kesä kun on ja lupa niitä on tehdä. No, siihen suunnitelmaan.

Oon lainannut pikkusiskoltani yläasteen fysiikan kirjan. Se se vasta huisi teos on, kaikkea kivaa nippelitietoa, eikä siinä juuri päätä tarvitse käyttää. Laskut on suurimmilta osin kerto- ja jakolaskua. Yläasteen matikassa tuli muutamia pohtimisia, että mitä pirua, mutta kaipa nekin sain ihan kunnialla kertailtua lävitse. Yläasteen kemiaa en ole edes katsonut. Kuitenkin katsoessani lukion kemiaa, ei siihen välttämättä kuitenkaan tarvitse yläasteen tietoja pohjalle. Ainakaan 1. kurssille. Tai mistä minä niinkään tiedän, enhän ole koko kurssia edes käynyt. Luin vain kirjaa.

Nyt olen käynyt lukion matematiikasta etälukion nettimateriaalin kautta matemaattista ongelmanratkaisua ja geometriaa. Ihan hyvin menee, vaan todella hankalaa  on se, kun tulee joku juttu jota en todellakaan tajua, niin ei ole ketään keltä kysyä. Ei oo edes kirjaa. Oon sitten vain raapustanut paperiin kysymyksen ja jättäny asian sikseen. Tosin joskus tulee vastaan tilanne, että en pääse sitte jatkossakaan etiäpäin, koska se aikaisempi tieto olisi pitänyt ratkaista.  Ois kiva, ku tallessa olis yläasteen matikan kirja. Sielä ois varmaan selostettu asian jotenkin niin, että tajuaisin sitä paremmin.

Lukion kemian nettisivut on jotenki ärsyttävät. Luen mieluummin kirjaa, kun niiden kans värkkään. Niinpä kemia on jääny kaikkein vähäisimmällä näistä oppiaineista. Tarkoitus on siis mennä ihan ihka oikeaan lukioon näitä asioita oppimaan. Etälukioon kylläkin ja opiskella öisin salamyhkäisesti muilta, koska en uskalla paljasta kunnianhimoisia suunnitelmia suuremmalle joukolle. Lyttäisivät vielä minun haaveen. Lyttääjiä kun lähipiiriniäni ympyröivä sukulaisjoukko on.

Ikää on minulla 25v. Tunnen itseni jo vanhaksi siltä osin, että tähän suunnitelman toteuttamiseen menee vielä useampi vuosi ja olen varautunut yrittämään ainakin kaksi kertaa, joten siinäkin menee vuosia. Joten ajatus, että meen 10v. päästä lääkikseen tuntuu oudolta. Mutta toisaalta, siihen mennessä varmaan eläkkeelle jääminen ei ole enää sallittua, joten sama kai se on sitten tehdä uusi urasuuntaus hieman vanhempana. Jos elää 80v. ja ei pääse ollenkaan eläkkeelle, niin onhan siinä 40v. työuraa. Kyllä siinä kerkeää, vaikka vähän vanhemmalla iällä lähtiski.

Tällä hetkellä matikassa on menossa avaruusgeometria ja särmiöt. Ja fysiikassa on meneillään energian säilymislaki.  Kurssilta fysiikka yhteiskunnassa. 1. Kurssi oli yllättävän yksinkertainen. Mutta toisaalta, eikö se olenkin pakollinen kurssi. Ei sitä tietenkään voi laittaa silloin älyttömäksi. Kemiassa on meneillään liuokset. Jos opiskelen etälukiossa ja iLincin kautta, niin oppitunnit on sitten lienee kemiasta sitä, että katson kun opettaja keittelee kaikenlaisia keitoksia ja väliin puhelee teoriaa. No ehkä se riittää.  Ois kiva saada tv-materiaalia lukion kursseista. Niitä häätyy alkaa etsimään.
Intohimoni on tv:n katsominen, joten jos sen yhdistää tähän, niin kukaan ei pysäytä minua. No lapseni ehkä klo 17


Olen jostakin kuullut, että galenoksen ymmärtämiseen ei tarvitse pitkää matematiikkaa. Lyhytkin riittää. No sitäpä sitten opiskelen. Saa nähdä käykö kaverille köpelösti, kun uskoi jotain tyyppiä netissä. En varmaan ois ensimmäinen, joka tällaisen takia meni ojasta allikkoon ;)